Jak napisać dobre CV?

Różnica między dobrym CV a idealnym polega na tym, że kandydat z idealnym CV otrzyma zaproszenie na rozmowę. Kandydat, który napisze tylko dobre CV takiego zaproszenia nie otrzyma. Jak napisać CV, które będzie idealne?

CV to pierwsze spotkanie z pracodawcą. Czytając CV pracodawca musi poznać kandydata na tyle by poczuć, że zaproszenie go na rozmowę może mu się opłacać. Jak powinno być stworzone CV według wzoru, by stało się biletem na rozmowę kwalifikacyjną?

Przyciągnij uwagę

Rekruter tylko przez 6 sekund spogląda na CV. Czy to możliwe, by w tym czasie zauważył, kto jest dobrym kandydatem, a kto tylko przeciętnym? Możliwe. Wzrok rekrutera zatrzymuje się na kartce tylko na niektórych pozycjach CV. Skupia się on na kształcie przypominającym literę F. Wiedząc to, właśnie tak należy rozmieścić najważniejsze dane.

Najważniejsze informacje umieszczamy na górze i po lewej stronie CV. W ten sposób naturalnie wzrok rekrutera padnie właśnie na te informacje, które przekonają go, że znalazł najlepszego kandydata. Na górze, pod imieniem oraz nazwiskiem, umieszczamy nazwę stanowiska, na które aplikujemy. W ten sposób tworzymy wrażenie, że CV zostało napisane wyłącznie w odpowiedzi na tę ofertę.

Umiejętności są najważniejsze

Dobry rozkład graficzny CV nie pomoże, gdy kandydat nie ma odpowiednich umiejętności oraz doświadczenia. Umiejętności oraz podsumowanie zawodowe musi znaleźć się na pierwszej stronie CV. Ważna jest również sekcja „osiągnięcia”. Te trzy sekcje tak naprawdę są podstawą idealnego CV. Wszystkie muszą znaleźć się na pierwszej stronie, tak by rekruter od razu zwrócił na nie uwagę.

Podsumowanie zawodowe musi być krótkie i zwięzłe. Należy pisać tylko o tym, co dotyczy danego stanowiska. Warto pamiętać, że wielu kandydatów, na to konkretne stanowisko ma podobną wiedzę oraz doświadczenie zawodowe. Warto w taki sposób napisać o sobie, by wyróżnić się z masy innych CV.

Dobrym sposobem na wyróżnienie jest używanie konkretnych, mierzalnych danych, które zawsze przyciągają uwagę. Napisanie, że na poprzednim stanowisku „pozyskiwało się klientów” w żaden sposób nie przyciąga uwagi. Napisanie, że „ pozyskałem 7 klientów, dzięki którym obrót działu sprzedaży wzrósł o 20 %” to bardzo ciekawa, konkretna i wpływająca na wyobraźnię informacja.

Zastanawiając się jak napisać CV warto przemyśleć, co mnie wyróżnia spośród innych kandydatów? Do tego warto umieścić tę informację w miejscu, w którym rekruter ją dostrzeże. Trzeba pamiętać, że dobrze napisane CV to bilet na rozmowę kwalifikacyjną, na której będziemy mogli pokazać się przyszłemu pracodawcy.